“ЕТЪРА” – ИСТОРИЯ НА МУЗЕЯ НА ОТКРИТО
ИСТОРИЯ НА МУЗЕЯ
Изграждането на архитектурния комплекс от сгради започва през 1963 г. с реставрация на съществуващите по поречието на река Сивек (приток на Янтра) воденица-караджейка, валявица и тепавица. Към тях от села в околностите са пренесени ножарска работилница и воденица-долапкиня.
Музеят отваря врати на 7 септември 1964 година. През следващите години се създават нови обекти, които представляват архитектурни образци на къщи, занаятчийски работилници, сгради и съоръжения, разкриващи старинните техники, поминъка, бита и духовната култура на населението, живеещо в централните части на Стара планина от края на XVIII до началото на XX век. Това население, наречено балканджии, е една от седемте етнографски групи в България.
Регионален етнографски музей на открито „Етър“ притежава единствената в България колекция на технически съоръжения, задвижвани с вода. Сбирката е създадена постепенно и включва действащи и днес съоръжения, използвани някога в поминъка на балканджиите: две воденици, тепавица, две валявици, бичкиджийница, гайтанджийска одая, два струга за гаванки и за бъклици, точило.
Благодарение на вадищна система, съществувала в миналото, по-късно коригирана и оформена, водата задвижва механизми, които перат, заточват ножове, мелят жито, тепат вълнени платове, струговат съдове от дърво, изплитат вълнени нишки.
Саковата къща впечатлява с многобройните си прозорци на втория етаж, тъй като такива сгради от периода на Българското възраждане не се срещат често. В работилниците, пред погледа на посетителите, майсторите сами произвеждат и продават изделията си, както е било в миналото, а посетителите могат да наблюдават стари техники за обработка на метал, кожа, дърво, глина, вълна, козяк и други естествени суровини. Могат да разгледат оригинални занаятчийски инструменти, да се насладят на уменията на майсторите и да отнесат вкъщи техни изделия.
На Чаршията може да се вкусят симид, баница и геврек, да се опитат пестил, бяло сладко, халва, домашни бонбони и други лакомства, или да се изпие кафе, сварено на пясък.
От 1966 година музеят се превръща в самостоятелен институт, след назначаването на Лазар Донков за негов първи директор. Наред с майсторите и обслужващия персонал, през 1967 г. започват работа първите екскурзоводи. Екипът на музея постепенно се увеличава.
Музейната структура се допълва с нови специализирани отдели. Те имат за основна задача проучването, документирането и съхраняването на материалната и духовната култура на населението от района на Централна Стара планина. Създава се отдел „Фондове“, фотографско ателие, библиотека и други спомагателни звена.
През 1989 г. музеят е награден с орден „Кирил и Методий“—първа степен. На „Етър“-а е призната заслугата за опазване и популяризиране на българското културно-историческо наследство.
В наши дни мисията на Регионален етнографски музей на открито „Етър“ се реализира от амбициозен екип, който наброява близо седемдесет служители, разпределени в различни области—научна, работа с публики, техническо обезпечаване. Музеят работи целогодишно, а през летния период е важно участието на младежите доброволци.
След Лазар Донков директори на институцията са Станчо Станчев (1977–1988), Иван Николов (1988–1992), Ганчо Христов (1992–1993), Карамфила Грудова (1994–2001), Валентин Тинчев (2001–2005), Пенка Колева (2005–2008), доцент д-р Ангел Гоев (2008–2014), а настоящ директор е проф. д-р Светла Димитрова (от 2014).
СЪС СЪЗДАВАНЕТО НА МУЗЕЙ „ЕТЪР“ БЪЛГАРИЯ СЕ СТРЕМИ ДА ДОГОНИ СТРАНИ КАТО ШВЕЦИЯ, ФИНЛАНДИЯ, ЕСТОНИЯ, ХОЛАНДИЯ И РУМЪНИЯ
На 7 септември се навършват 59 години от откриването на музей „Етър“. Създадените обекти представляват архитектурни образци на къщи, занаятчийски работилници, сгради и съоръжения, разкриващи старинните техники, поминъка, бита и духовната култура на населението, живеещо в централните части на Стара планина от края на XVIII до началото на XX век. Това население, наречено балканджии, е една от седемте етнографски групи в България.
В Научния архив на РЕМО „Етър“ се съхранява кореспонденция между Лазар Донков, основателя на музея, и Христо Вакарелски, един от водещите изследователи на традиционната култура по времето на социализма.
Христо Вакарелски е директор на Народния етнографски музея в София в периода 1945-1948 г. Етнограф с международна известност, извършвал теренни проучвания в цяла България. Обобщение на неговите занимания с традиционната българска култура е книгата му „Етнография на България“, издадена, освен на български, на полски и немски език.
От запазените няколко писма става ясно, че Вакарелски се ангажира с това да пише в международни и български издания за идеята на Лазар Донков за изграждането на музея. В писмо от 9 август 1965 г. именитият етнограф посочва, че с откриването на музея „Габрово разрешава и осъществява една извънредно важна от историческо и от просветно (…) гледище задача от национално значение. С това България се стреми да догони страни като Швеция, Финландия, Естония, Холандия и Румъния.“ Според Вакарелски с откриването на музей „Етър“ България „се нарежда много по-рано от много други съседни и несъседни страни в редицата на музейното дело.“